AI i skolen og anvendelse af sprogmodeller i undervisningen
Af Bjarke Lindsø Andersen, Bo Teglskov Kristensen, Brian Holm Sørensen, Christina Hellensberg, Danièle Eychenne, Jesper Juellund Jensen, Lise Dissing Møller, Martin Exner, Martin Kongshave, Mette Lynnerup, Mikkel Aslak, Ole Sejer Iversen og Per Størup Lauridsen
Red.: Malte von Sehested og Mikkel Hjorth
Faglitteratur til læreren
ANMELDT AF HEIDI CHRISTINA UTOFT
AI i skolen er en højst aktuel bog, der henvender sig til undervisere og skoleledere, som ønsker at forstå og integrere kunstig intelligens i undervisningen på en meningsfuld måde. Bogen er skrevet i et lettilgængeligt sprog uden at blive forenklet. Den balancerer godt mellem teori og praksis, hvilket gør den brugbar både i lærerværelset og i pædagogiske udviklingsprojekter. Bogen taler ind i den aktuelle uddannelsesdebat: Hvordan bevarer vi menneskelige værdier og kritisk tænkning i en digital verden?
Bogen er struktureret i overskuelige kapitler, som hver især dykker ned i et centralt tema. Den indledes med en introduktion til kunstig intelligens, hvor læseren får en lettilgængelig og ikke-teknisk gennemgang af, hvad AI er, og hvordan teknologierne fungerer. Dernæst følger en del om AI i forskellige fag, hvor der præsenteres konkrete undervisningsforløb og didaktiske modeller til anvendelse af AI i blandt andet dansk, matematik, samfundsfag, fremmedsprog og naturfag. Afslutningsvis ser bogen fremad og diskuterer, hvordan skolen kan ruste eleverne til en fremtid, hvor AI bliver en integreret del af både arbejds- og hverdagsliv.
Bogen rummer en række markante styrker, der gør den særlig relevant for undervisere i både grundskole og ungdomsuddannelser. En af de største kvaliteter er dens didaktiske og pædagogiske forankring. Kunstig intelligens bliver ikke blot præsenteret som et teknologisk supplement, men integreres naturligt i eksisterende læringsmål og kendte didaktiske modeller. Det betyder, at AI fremstår som en meningsfuld del af undervisningsplanlægningen. Derudover er bogens tværfaglige tilgang en stor styrke. AI bliver sat i spil på tværs af fag som dansk, matematik, historie og fremmedsprog, hvilket giver undervisere i mange forskellige fag konkrete redskaber og idéer til, hvordan teknologien kan anvendes i deres egen praksis. Endelig er bogen meget praksisnær og fyldt med konkrete eksempler, cases og øvelser. Læseren får blandt andet inspiration til, hvordan værktøjer som ChatGPT kan bruges til at styrke elevernes sprogforståelse, udforme problemformuleringer eller analysere litterære tekster.
Selvom bogen overordnet er en stærk og vellykket udgivelse, vil nogle læsere måske savne en mere dybdegående teknisk gennemgang af, hvordan kunstig intelligens fungerer, men det virker som et bevidst valg, da den primære målgruppe er undervisere og ikke tekniske specialister. En anden udfordring er det hurtige tempo, som AI-feltet bevæger sig i. Det betyder, at nogle af bogens konkrete eksempler og værktøjer kan blive forældet inden for relativt kort tid.
AI i skolen er en yderst relevant og inspirerende bog, som alle undervisere med interesse for fremtidens pædagogik bør læse. Den gør kunstig intelligens tilgængelig og forståelig uden at gå på kompromis med fagligheden og tilbyder en værdifuld kombination af refleksion og praksis. Med sin praksisnære tilgang og pædagogiske forankring giver bogen et solidt grundlag for at integrere AI i undervisningen på en måde, der både er ansvarlig og meningsfuld. Den tilbyder ikke færdige løsninger, men indbyder til faglig dialog og kritisk tænkning om, hvordan vi bedst ruster eleverne til en fremtid, hvor AI bliver en naturlig del af både skole, arbejdsliv og samfund.
ANMELDT AF HEIDI CHRISTINA UTOFT
Bjarke Lindsø Andersen, Bo Teglskov Kristensen, Brian Holm Sørensen, Christina Hellensberg, Danièle Eychenne, Jesper Juellund Jensen, Lise Dissing Møller, Martin Exner, Martin Kongshave, Mette Lynnerup, Mikkel Aslak, Ole Sejer Iversen og Per Størup Lauridsen
– Red.: Malte von Sehested og Mikkel Hjorth: AI i skolen og anvendelse af sprogmodeller i undervisningen
239 sider.
Vejl. pris kr. 329,- ekskl. moms
Dafolo, 2025.