Verden i litteraturen – litteraturen i verden
Faglitteratur til læreren
ANMELDT AF ANETTE MARK
Verden i litteraturen – litteraturen i verden. Denne kiasme lader to udtryk spejle hinanden for at vise deres uadskillelige gensidighed. Denne tilkendegivelse spejler, at ”når verden ændrer sig, gør litteraturen det også”.
Bogen består af tolv kapitler, hvori der er case fra praksis, der belyser eller illustrerer kapitlets agenda. Der er tre nedslag. Det ene er vedrørende samspillet mellem litteraturen og verden. Det andet har fokus på samspillet mellem tekst og læser, og det tredje handler om litteraturundervisning og læring. Litteraturpædagogikkens grundspørgsmål bliver behandlet.
Bagerst i bogen ordforklaringer, forfatterbiografier og indeks.
Bogen tager udgangspunkt i, at litteraturen er i verden og verden er i litteraturen, der vises i de aktuelle forfatterskaber, der med hastige skridt stormer frem. Samtidig bliver litteratur af ældre dato også behandlet og sat i en nyere kontekst. De er fælles om at tage livtag med tabuer, repræsentationer og repressioner.
Verdensvendt litteraturundervisning handler om, at litteraturen skal sige de unge mennesker noget. De skal kunne leve sig ind i litteraturen på en anden måde.
De ældre tekster viser stadig værdighed i at repræsentere tematikker, der fortsat er aktuelle.
Absolut en bog i særklasse, der bør forefindes på dansklærerens skrivebord.
ANMELDT AF ANETTE MARK
Johannes Fibiger, Ayoe Quist Henkel, Stefan Kjerkegaard og Tobias Skiveren (red.). Bidragsydere: Louise Rosendal Bang, Hans Lind og Camilla Schwartz: Verden i litteraturen – litteraturen i verden. Litteraturpædagogiske positioner og potentialer.
280 sider.
Vejl. pris kr. Kr. 330,- inkl. moms.
Samfundslitteratur, 2024.