1-2-3 Differentiering – Dansk 4.-6. klasse
Af Rikke Christensen
Undervisningsmaterialer
ANMELDT AF JANE PORSBORG LINDGREN
1-2-3 Differentiering giver læreren mulighed for at gennemføre differentieret undervisning gennem fagspecifikke forløb med tilhørende opgaver, der udfordrer alle elever, også de højtbegavede, som der med dette materiale er fokus på. Formålet med bogen er at skabe tydelige mål og synlig læring for alle elever i klassen.
Udgangspunktet for 1-2-3-metoden er, at alle elever arbejder med det samme stofområde. Eleverne skal selv vurdere, hvilket niveau de vil arbejde med opgaverne på. Eleverne kan i princippet vælge opgaver fra alle tre niveauer, det er bare vigtigt, at niveauet udfordrer dem rent fagligt.
Bogen indeholder skematiske oversigter til hvert forløb over, hvad klassen samlet skal lære undervejs og mestre til sidst.
Der er også en fin og grundig introduktion til, hvordan man bedst arbejder med højtbegavede elever i skolen.
1-2-3 Differentiering er målrettet læreren, og forløbene er målrettet mellemtrinnet og fagene dansk, matematik og engelsk.
Der er differentierede forløb som Gys og gru, Kortfilm og et Brug bolden-forløb. Forud for hvert forløb er der en let og overskuelig indledning, praktisk info til læreren samt en oversigt med 1-2-3 mål, der er stillet op med mestringsmål og kommunikative mål.
Der er en overskuelig forløbsplan, så man præcis kan se, hvad indholdet skal være i hver lektion, i hvor mange lektioner, samt hvilke materialer der skal bruges. Alle kopisider er tilgængelige på Dansk Psykologisk Forlag eller ved at scanne bogens mange qr-koder.
Forløbene kommer omkring mange af de færdighedsområder og vidensmål, der findes efter fagmål for 6. klasse.
Bogsystemet indeholder opgaver til læsestrategier, notatteknik, skriftlig fremstilling, præsentation og evaluering, stopmotion film, storyboard, respons, korrektur, genrearbejde, fortolkning og refleksion og meget mere.
Materialet ligger tilgængeligt på Nota som e-bog.
Materialet virker overskueligt og brugbart i forhold til planlægning, organisering og gennemførelse af differentieret undervisning. Dog kan jeg frygte, at nogle elever vil føle sig presset til at vælge for svære opgaver for ikke at fremstå som mindre begavede. Det lægger dette materiale dog ikke mere op til, end andre differentierede materialer gør. Materialet virker gennemarbejdet, men også meget tidskrævende, hvilket jeg kan frygte bliver en hindring for mange lærere, da dansktimerne også skal indeholde mange andre aspekter.
ANMELDT AF JANE PORSBORG LINDGREN
Rikke Christensen: 1-2-3 Differentiering – Dansk 4.-6. klasse
144 sider.
Vejl. pris kr. 350,- inkl. moms
Dansk Psykologisk forlag, 2023.