Læsepædagogen

Læsepædagogen er et tidsskrift for lærere og andre undervisere med interesse for undervisning i læsning og skrivning, som indeholder såvel teoretiske artikler som konkret inspiration til brug i den daglige undervisning.

Læsepædagogens artikler fokuserer især på læsning, skrivning, samt på sproget og dets betydning for læse-og skriveudviklingen. Artiklerne kan være rettet mod grund-, efter- og videreuddannelse, mod den almene undervisning og mod undervisning af børn, unge eller voksne i læse/skrivevanskeligheder.

I Læsepædagogen anmeldes endvidere materiale, der henvender sig til pædagoger, lærere, undervisere, studerende og andre med interesse for læsning. Der anmeldes såvel fagbøger til brug i grund-, efter- og videreuddannelser, som undervisningsmaterialer til børn, unge og voksne både i dansk- og specialundervisning samt til undervisningen i dansk som andetsprog.

Læsepædagogen udkommer med 6 årlige numre a 32 sider.

Bladet kan kun læses online, hvis du er medlem og logget ind. Login her

 

 

Læsepædagogen nr. 3, april 2018

 

Indhold

s. 3   Nye medlemmer af bestyrelsen og redaktionsgruppen / Thomas Ais Christensen
s. 4   Hvilke modaliteter egner sig bedst til at udtrykke det, jeg har på hjertet? / Lone Nielsen og Loa Bille
s. 10 Digidag – en dag for ordblinde elever / Katia Karner Hansen
s. 14 Elevernes ordforråd – en teamopgave / Marianne Gjelstrup, Maria Neumann Larsen og Charlotte Reusch
s. 21 Ordblinderisikotesten i praksis / Mimi Skovgård og Mette Eriksen
s. 28 Anmeldelser af faglitteratur til læreren
s. 30 Anmeldelser af undervisningsmaterialer
s. 31 Arrangement                                                                                                                                                                                            s. 31 Foreningsnyt

 

 

Bladet kan kun læses online, hvis du er medlem og logget ind. Login her

Læsepædagogen nr. 2, april 2018

Indhold

s. 3 Når mennesker mødes … / Lis Pøhler
s. 4 READ – sammen om læsning / Simon Calmar Andersen, Ellen Margrethe Bang, Mette Vedsgaard Christensen og Tine Nørregaard Jacobsen
s. 9 Udvikling af svagtstillede elevers literacy gennem Reading to Learn / Anette Elisabeth Krenzen og Signe Jensen  INVITATIONER                                                                                     
s. 16 Læsevejlederdagen 14. november 2018
s. 17 Munkebjergkonferencen 15.-16. november 2018
s. 18 Stilladsering af elever med læseforståelsesvanske – ligheder / Stine Eliasson
s. 23 Et kommunalt læsetilbud gør en forskel / Jane Mortensen

 

Bladet kan kun læses online, hvis du er medlem og logget ind. Login her

Læsepædagogen nr. 1, februar 2018

Indhold

s. 3 Vi har meget at sætte pris på / Lis Pøhler
s. 4 Skriverprisen 2017 / Lis Pøhler
s. 5 Det kan gøre så ondt – og være så godt!
/ Annette Herzog, Rasmus Bregnhøi og Katrine Clante
Vinder af Gyldendals Læremiddelpris 2017
s. 8 »Nattergalesang kan jeg godt læse, men ikke nat«! / Helle Dyhr Fauerholdt
Nomineret til Årets Læseinitiativpris 2017
s. 13 Aktiv læsemakker – læseoplevelser på tværs af generationer / Maria Nexø Grønnegaard og Minette Louise Haagensen Larsen
s. 19 Ordpatruljen på Lyshøj – elever, der gør en forskel / Lotte Ankjær Danielsen
s. 22 Forandringsprocesser i en etableret læsekultur / Julie Beck Ritmann
s. 27 Faglitteratur til læreren
s. 29 Anmeldelser af undervisningsmaterialer
s. 31 Arrangementer
s. 31 Foreningsnyt

 

Bladet kan kun læses online, hvis du er medlem og logget ind. Login her

   2018-1-Læsepædagogen

 

 

 

Læsepædagogen nr. 6, december 2017

Indhold

s. 3    Det gode læremiddel / Lis Pøhler
Vinder af Årets Læseinitiativpris 2017
s. 4    Årets Læseinitiativpris 2017
Begrundelse for pristildelingen / Jan Mejding
s. 5    Netværk gør en forskel – også for ordblinde elever! / Lance Luscombe
s. 11  Scenariebaseret undervisning. Modsætning mellem ideal og virkelighed 7 Simon Skov Fougt      s. 16  At skrive med mål og mening / Bodil Nielsen                                                                                            s. 21  Nationale test i dansk, læsning – nye visninger og nyt værktøj / Lis Pøhler                                          s. 26  Faglitteratur til læreren                                                                                                                                  s. 30  Anmeldelser af undervisningsmaterialer
s. 31  Arrangementer
s. 31  Foreningsnyt

 

Bladet kan kun læses online, hvis du er medlem og logget ind. Login her

Læsepædagogen nr. 5, november 2017

Indhold

s. 3   Vil du have ’fribillet’ til Munkebjergkonferencen 2018?
/ Bestyrelsen
s. 4   Vi tildeler it-støtte, men nytter det noget?
/ Dorthe Klint Petersen og Elisabeth Arnbak
s. 9   Din mund som tastatur – om de muligheder
og udfordringer, talegenkendelse giver/ Allan Madsen
s. 13  Læsevejlederen som sproglig brobygger
/ Lene Krogh Larsen
s. 18  Undervisning er dialog / Per Fibæk Laursen
s. 23  Faglitteratur til læreren
s. 26  Anmeldelser af undervisningsmaterialer
s. 31  Arrangementer
s. 31  Foreningsnyt

 

Bladet kan kun læses online, hvis du er medlem og logget ind. Login her

Læsepædagogen nr. 4, september 2017

Indhold

s. 3 Landsforeningen af Læsepædagoger / Bestyrelsen
s. 4 Undervisning i ord, begreber og ordbøger
/ Torben Christiansen og Pernille Frost
s. 10 Understøttende undervisning i en fjernundervisningskontekst
/ Anni Pilgaard Christiansen og Veronique Izem
s. 15 Hvad er den bedste læsning? Bedstelæsning!
/ Charlotte Kjær Jensen
s. 18 Evidensbaseret undervisning i udvidet tekstforståelse
/ Sanne Kjerstein Madsen og Charlotte Anette Rifbjerg
Erichsen
s. 26 Faglitteratur til læreren
s. 27 Anmeldelser af undervisningsmaterialer
s. 31 Arrangementer
s. 31 Foreningsnyts

 

Bladet kan kun læses online, hvis du er medlem og logget ind. Login her

Læsepædagogen nr. 3, juni 2017

Indhold

s.   3 Læsevejlederne i grundskolen – er det noget for dig?

s.   4 Literacy i dagtilbud / Sanne Kjerstein Madsen og Charlotte Anette Rifbjerg Erichsen

s.   9 Om Ordblinderisikotesten / Anna Steenberg Gellert

s. 15 Sproglig udvikling og tosprogede elever: nye vejlednings- og inspirationsmaterialer på vej / Mette Vedsgaard Christensen

s. 20 Den store distraktion / Jesper Balslev

s. 26 Anmeldelser af undervisningsmaterialer

s. 31 Arrangementer

s. 31 Foreningsnyt

 

Bladet kan kun læses online, hvis du er medlem og logget ind. Login her

Læsepædagogen nr. 2, april 2017

Indhold

s. 3    Hvad synes deltagerne om foreningens konferencer? / Bestyrelsen

s. 4    Skriverprisen 2016 / Helle Friis Mikkelsen

s. 6    Mogens og Mahdi og Rasmus og mig / Kim Fupz Aakeson og Rasmus Bregnhøi

s. 8    Skrivning som læringsredskab / Mimi Skovgård

s. 14  Jamen, jeg har læst det hele, jeg kan bare ikke huske det! / Jette Kristine Olsen

s. 16  Program for Læsevejlederdagen 22. november 2017

s. 17  Program for Munkebjergkonferencen 23. – 24. november 2017

s. 18  Lytteskrivning / Bent Saabye Jensen

s. 24  Den voksne læsers udfordring / Merete Blaabjerg Riedel

s. 27  Anmeldelser af undervisningsmaterialer

s. 31  Arrangementer

s. 31  Foreningsnyt

 

Bladet kan kun læses online, hvis du er medlem og logget ind. Login her

Læsepædagogen nr. 1, februar 2017

Indhold

s. 3   Hvor går de hen, når de går ud? / Bestyrelsen

s. 4   Stavning – efter diktat / Anita Ågerup Jervelund og Jørgen Schack

s. 9   Når én plus én giver tre / Lisbet Tuxen

s. 14 Ordblindeberedskab i grundskolen / Birgit Dilling Jandorf og Inga Thorup Thomsen

s. 18 Ordblinde elevers deltagelsesmuligheder kan forbedres med kvalificeret it-nærvær / Trine Gandil og Martin Hauerberg Olsen

s. 24 Anmeldelser af faglitteratur til læreren

s. 27 Anmeldelser af undervisningsmaterialer

s. 31 Arrangementer

s. 31 Foreningsnyt

 

Bladet kan kun læses online, hvis du er medlem og logget ind. Login her

Læsepædagogen nr. 4, september 2016

Indhold

s. 3   Afgangsprøve? Prøver? Afgangseksamen? / Mette Anker

s. 4   Vejen fra test til undervisning / Katia Karner Hansen

s. 10 Helhedsorienteret og digital skriftsprogsundervisning / Thomas Roed Heiden og Janus Madsen

s. 16 Læsevenner skaber liv på plejecenter / Theis Marquard Otzen

s. 18 AVU-kursisters skrivekompetencer / Signe Jensen

s. 23 Anmeldelser af faglitteratur til læreren

s. 26 Anmeldelser af undervisningsmaterialer

s. 31 Arrangementer

s. 31 Foreningsnyt

 

Bladet kan kun læses online, hvis du er medlem og logget ind. Login her

Læsepædagogen nr. 3, juni 2016

Indhold

s. 3   Den nye bestyrelse i Landsforeningen af Læsepædagoger

s. 4   Styrkelse af børns skriftsprog / Tina Kornbeck Nielsen

s. 10 Dyskalkuli-symposium blandt fagfæller / Torgunn Poulsen

s. 14 Gør det cool at læse / Helle Damgaard

s. 20 Kostskole læser for livet / Nete Oppermann og Bettina Elsborg

s. 23 Anmeldelser af faglitteratur til læreren

s. 24 Anmeldelser af undervisningsmaterialer

s. 30 Tak til tidligere bestyrelsesmedlemmer

s. 31 Arrangementer

s. 31 Foreningsnyt

 

Bladet kan kun læses online, hvis du er medlem og logget ind. Login her

Læsepædagogen nr. 2, april 2016

Indhold

s. 3   Erklæring om europæiske borgeres skriftsprogskompetencer

s. 4   11 betingelser for udvikling af basale skriftsproglige kompetencer

s. 5   Om praksistilrettelæggelse for at kvalitetssikre skrive- og læseudvikling for alle elever / Jørgen Frost

s. 14 Læsevejlederdagen 16. november 2016

s. 15 Munkebjergkonferencen 17.-18. november 2016

s. 16 Nationalt sprogscreeningsværktøj til EUD / Mads Vesterager Madsen og Birgit Faber

s. 21 Læse- og skrivefærdigheder hos voksne med høretab – erfaringer fra en ny undersøgelse / Holger Juul og Vibeke Møller

s. 26 Skriverprisen 2015 / Helle Friis Mikkelsen

Vinderartikel: Det kunne have været værre / Mette Eike Neerlin

s. 25 Anmeldelser af faglitteratur til læreren

s. 31 Arrangementer

s. 31 Foreningsnyt

 

Bladet kan kun læses online, hvis du er medlem og logget ind. Login her

Pin It on Pinterest

Share This