To lærere – mange muligheder

,

Af Oddny Judith Solheim, Aslaug Fodstad Gourvennec og Erin M. McTigue
Oversat og bearbejdet af Lis Pøhler
Undervisningsmaterialer
ANMELDT AF METTE MONDRUP

To lærere – mange muligheder er en let tilgængelig, overskuelig og inspirerende bog om, hvordan man kan udnytte potentialet med to lærere/ pædagoger i samarbejdet om læse- og skriveundervisningen. Bogen indleder med et vigtigt spørgsmål: »Hvilke muligheder åbnes, når der er to lærere i læseog skriveundervisningen?« Dette spørgsmål besvares af en lærer, Theresa: »Den bedste oplevelse er at have en sparringspartner … At du ikke er alene om det alvorlige ansvar: at lære børn at læse og skrive«. Citatet underbygger en af bogens pointer, at den bedste udnyttelse af tolærer/pædagog-potentialet er, når der gives plads og rum til, at de fagprofessionelle får mulighed for sparring, fælles refleksioner og til at tage bevidste faglige beslutninger i en videreudvikling af deres praksis.

Bogens meget praksisnære refleksionsguider til tolærerteamet er udviklet til at fremme, at hverken samarbejde eller undervisningsmetoder overlades til tilfældighederne. I bogens tredje kapitel understreges det ligeledes, at en proces med kontinuerlig fælles refleksion er en praksis, som kræver tid, og det anerkendes, at denne tid kan være en knap ressource for skolens personale i dagligdagen. På trods af dette vilkår ser jeg, at der er meget at hente i refleksionsguiderne med hensyn til at stimulere samtaler, der på bundlinjen er med til at facilitere de bedste betingelser for samarbejde – med elevernes øgede læringsudbytte for øje.

Jeg værdsætter, at bogen er forskningsbaseret, og at bogen inkluderer resuméer af de tre norske forskningsprojekter. Yderligere er det bogens store styrke, at Lis Pøhler har bearbejdet den oprindelige bog, sådan at den også er meget relevant og anvendelig i en dansk skolekontekst.

Jeg blev meget inspireret af bogens seriøse perspektiver og refleksioner og kan varmt anbefale den til pædagoger, lærere, læsevejledere og ledelser i folkeskolen, da denne er et fremragende afsæt i faciliteringen af et professionelt samarbejde om undervisningen.

ANMELDT AF METTE MONDRUP

Lis Pøhler: To lærere – mange muligheder. Udnyt potentialet i samarbejdet om læse- og skriveundervisningen.

84 sider. Vejl. pris kr. 150.- inkl. moms, men ekskl. forsendelse.

Forlaget Pøhler, 2023.