Tillid og autoritet i lærerarbejdet. En studiebog til grundfagligheden i læreruddannelsen

,

Af Ole Løw
Faglitteratur til læreren
ANMELDT AF EDEL IRENE NØRGAARD

Forfatteren Ole Løw har en tydelig målsætning med bogen: ”…. et ønske om at medvirke til at understøtte en undervisningspraksis, hvor treenigheden lærer-indhold-elev bygger på gensidig tillid og anerkendelse samt på professionel autoritet og et for eleverne meningsfuldt indhold.”

Bogen er en teoribog i to dele, der henholdsvis udfolder begreberne tillid og autoritet. I den første del gennemgås begrebet tillid ved at lave en historisk gennemgang og inddrage adskillige fagpersoners teorier, heriblandt Løgstrups (teolog og religionsfilosof). Tillid foldes ud via begreber som intersubjektivitet, tillid og mistillid, selvtillid samt institutionel tillid. Tillid knyttes desuden sammen med begrebet anerkendelse og belyses i forbindelse med mødet med eleverne.

Anden del af bogen tager fat i begrebet autoritet og gennemgår tre autoritetsformer: den traditionelle autoritet, som han også kalder en institutionel autoritet, den karismatiske autoritet, som etableres gennem følelsesmæssige bånd, og den sidste benævnes den professionelle autoritet, som er grundfæstet i en tillidsfuld relation mellem lærer og elev. Anden del omhandler desuden begreber som professions- og relationsetik, tillids- og anerkendelsesbaseret relationsarbejde og slutteligt dialogbaseret undervisning. Der er i alt 21 figurer i bogen, som understøtter forståelsen af den teoretiske gennemgang. Der er yderligere en omfattende litteraturliste.

Løw går grundigt og systematisk til værks og har løbende blik for det historiske perspektiv og lander samtidig midt i nutidens skole. Målsætningen om at understøtte lærer-indhold-elev via gensidig tillid og anerkendelse og den professionelle autoritetsudøvelse knyttet sammen ved det meningsfulde indhold er en rød tråd gennem bogen.

Når man som underviser læser denne bog, bliver man bevidst og reflekterende i forhold til eget virke, ikke mindst i mødet med eleven. Denne refleksion er nødvendig og må aldrig ophøre – dog må det også tilføjes, at den mangefacetterede relation, som Løw beskriver, kræver tid, hvilket kan være en mangelvare i en travl skolehverdag.

Bogen er væsentlig på læreruddannelsen i forbindelse med at modne de kommende lærere til arbejdet i skolen i mødet med både eleverne og fagligheden. Virkeligheden er desværre, at forholdsvis mange nye lærere efter kort tid i skolen vender tommelfingeren nedad og ser sig om efter andre jobs, som er mindre komplekse. Løws udførlige gennemgang af begreberne tillid og autoritet er et væsentligt element i de overvejelser, refleksioner og opbygning af værdisæt, som man er nødt til at iklæde sig, når man træder ind i det fantastisk berigende, men yderst komplekse arbejde, som lærere i folkeskolen udfører. Løw påpeger, at bogen omhandler seks af de ni dimensioner i lærerprofessionen, som læreruddannelsesbekendtgørelsen fra 2023 opstiller.

Bogen er anbefalelsesværdig i forhold til læreruddannelsen. Det ville forekomme urealistisk, at den får sin gang blandt lærere og pædagoger i en PLC-sammenhæng, idet den føromtalte mangel på tid ikke er en floskel, men en realitet. Samtidig vil jeg dog gerne anbefale bogen også til lærere og pædagoger, idet vi alle har brug for et diskurstjek i forhold til, om vi formidler den kultur, vi påberåber.

ANMELDT AF EDEL IRENE NØRGAARD

Ole Løw: Tillid og autoritet i lærerarbejdet. En studiebog til grundfagligheden i læreruddannelsen

154 sider.
Vejl. pris kr. 200,- inkl. moms

Samfundslitteratur, 2024.