Stjerneskud 7
Af Yvonne Hejselbæk Roug-Andersen og Merete Schou von Magius
Undervisningsmaterialer
ANMELDT AF BIRGITTE SVENSTRUP
Stjerneskud 7 er et todelt materiale. Det består af et engangsmateriale i form af en elevbog samt en lærervejledning.
Elevbogen er, som forfatterne selv siger, et materiale, der fokuserer på funktionel stavning og grammatik. Dertil kommer, at eleverne stifter bekendtskab med mange forskellige genrer indenfor tekster som for eksempel æstetiske, argumenterende eller brugstekster. Alt sammen tekster som en syvende klasse i de kommende år kommer til at gå langt mere i dybden med. Tilmed får eleverne også trænet forskellige læseteknikker i de enkelte afsnit. Og ikke mindst får de trænet deres skriftlige formuleringsevne. Det er for mig at se en ganske fornuftig disponering.
Materialet anvender mangeartede arbejdsformer. Det være sig alene-, makker- eller klasseopgaver. Hver opgave indledes netop med et #, der ikke kun viser arbejdsform, men også et danskfagligt fokus. Det være sig begreberne: sprogbriller, sprogmakker, skriv, læs eller endda sprogAI. Disse #’s er overskuelige og relevante for at tydeliggøre fokus for eleven, inden han/hun går i gang med opgaven.
Efter materialets 12 afsnit kommer afsnittet »Sprogapoteket« – et afsnit, hvor forfatterne forsøger at koge dansk grammatik ned til et minimum, men et relevant og overskueligt af slagsen. Et minikompendium, som klassen med fordel vil kunne vende tilbage til fremadrettet, når elevernes egne skrevne tekster skal gennem det sproglige »korrekturøje« inden den endelige aflevering til målgruppen – læs: læreren. Anvisningerne til opgaverne lægger tit op til, at elevernes færdige produkter udstilles i klassen, men mange slutprodukter ville også være oplagte at brede ud til større målgrupper, som for eksempel besøgere på skolens bibliotek.
Lærervejledningen: Vejledningen er delt op i tre dele: et teoretisk, en decideret side-for-side-vejledning til elevbogens opgaver og endelig nogle kopiark til eleverne.
Teoridelen udfolder begreber, tanker og teori til elevbogens opgaveunivers. Helt centralt står Fælles mål for skriftlig fremstilling vedrørende tekstkategorier og fremstillingsformer. Dette er videregivet i et letforståeligt sprog. Et godt teoriafsnit efter min mening.
Så følger side-for-side-vejledning til elevbogens opgaver – lærerens lille hjælper. Selv er jeg ikke begejstret for sådanne anvisninger, da jeg synes, de er for styrende for egen tilrettelæggelse og planlægning af undervisningen. Men som en støtte og retningsgiver, hvis man som lærer har brug for det til enkelte opgaver, kan de have en funktion.
I kopiarksdelen gemmer der sig et supergodt og enkelt responsark til lærerfeedback på elevernes afleverede slutprodukter. Det er meget brugbart, fordi det sætter fokus på relevante elementer i vurdering af skriftlig fremstilling til FSA. Overskueligheden er stor for eleverne, og fra første aflevering bliver hver elev sporet ind på, hvad det er, der skal være i fokus ved skriftlig fremstillings-opgaver – hvis læreren vel at mærke konsekvent benytter sig af arket efter hver elevaflevering – startende fra syvende klasse.
Generelt et godt undervisningsmateriale, men mange skoler har i forvejen lignende materialer, som benyttes. Og står man for at skifte til et nyt, er Stjerneskud 7 et godt bud – hvis folkeskoler i dagens Danmark ellers har økonomi til at benytte sig af engangsmaterialer.
ANMELDT AF BIRGITTE SVENSTRUP
Yvonne Hejselbæk Roug-Andersen og Merete Schou von Magius: Stjerneskud 7
Stjerneskud 7, elevbog
88 sider.
Vejl. pris kr. 84,- ekskl. moms
Stjerneskud 7, lærervejledning
80 sider
Vejl. pris kr. 599,- ekskl. moms
Dansklærerforeningens Forlag, 2025.