Stationsundervisning – differentiering og involvering
Af Louise Duus Skovbjerg
Faglitteratur til læreren
ANMELDT AF METTE MONDRUP
Bogen er en meget inspirerende, lettilgængelig og superflot layoutet håndbog om stationsundervisning, der taler direkte ind i praksis og giver rigtig gode bud på en ramme for, hvordan læreren kan håndtere en differentieret læse- og skriveundervisning i indskolingen.
Bogen består overordnet af to dele, hvor første del indledes med en meget god definition af stationsundervisning, hvor det særlige er lærerstationen, hvor eleverne modtager direkte og differentieret skriftsproglig undervisning, mens eleverne i andre stationer arbejder sammen eller selvstændigt. Læseren får et indblik i metoden bl.a. via lidt teoretisk ophæng og viden om balanceret læseundervisning samt forfatterens egne praksiserfaringer og oplevelser, som bidrager til, at læseren mødes i øjenhøjde og får lyst til at komme i gang med at afprøve stationsundervisning. Enkelte afsnit, som fx det om implementering af en indsats og om hjernepauser, optager måske noget plads i denne inspirerende og praksisnære håndbog for den børnehaveklasselærer og det indskolingspersonale, der bare ikke kan vente med at »komme i gang«. Når det er sagt, bliver man som læser taget virkelig godt ved hånden i form af det store overflødighedshorn af forfatterens yderst kvalificerede og relevante tips og tricks til at komme i gang med stationsundervisning.
Anden del i bogen omhandler stationsundervisning i praksis, som er lige til at gå til. Læseren bliver vejledt til selv at komme i gang ved hjælp af den eksemplariske gennemgang af øvebaner med en fremragende beskrivelse af planlægning, struktur og fagligt indhold i forskellige stationer. Her skal også særligt fremhæves, at mange ressourcer såsom planlægningsskemaer, skilte og arbejdsark og nogle materialer som fx vendespil og alfabetstrimler er gratis til print fra forlagets hjemmeside – alt sammen en gave til og udvidelse af lærerens værktøjskasse. Afsnittet om øvebaner er efterfulgt af et kapitel om differentiering i lærer- og læsestationen og sluttelig et afsnit om tematisk stationsundervisning, som handler om at have en rød tråd gennem alle stationerne. Særligt skal fremhæves de mange gode bilag bagerst i bogen lige til brug og listerne med yderst relevante og inspirerende ideer til indhold i stationer. Man er som lærer ikke ladt alene på perronen og skal heller ikke ud at investere i en masse nyt materiale, tværtimod er der meget at tage fat på med det samme.
Bogens store styrke er det gennemgående store hav af fantastiske praksiseksempler og ideer fra forfatterens hånd, som læreren kan lade sig inspirere af og skræddersy en undervisning, der matcher elevernes behov og zone for nærmeste udvikling.
En meget gedigen bog, som jeg varmt kan anbefale, og som for mig at se er yderst kærkommen i enhver indskoling.
ANMELDT AF METTE MONDRUP
Louise Duus Skovbjerg: Stationsundervisning – differentiering og involvering
239 sider.
Vejl. pris kr. 700,- inkl. moms
Forlaget Pøhler, 2024.