Om dannelse i skole og læreruddannelse
Af Ole Løw og Elsebeth Jensen (red.)
Faglitteratur til læreren
ANMELDT AF LOUISE HERSKIND
Verden løber amok, nyhederne er hver dag fyldt med nye absurde situationer og uhyggelige varsler. Os, der har til opgave at “forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre”, kan af og til føle, at det er lidt op ad bakke, når vilkårene herfor ændrer sig, lige så hurtigt som en Tesla kan accelerere. Alligevel sidder jeg her, oven på min kælder, som er fyldt med feltrationer og vand på dunke, og bliver ganske varm indeni, mens jeg læser. For vi ved jo godt, hvad der skal til, og hvad vi kan gøre for de elever, hvis liv vi holder en flig af i vores hænder. Svaret er dannelse.
I studiebogen Om dannelse i skole og læreruddannelse samler Ole Løw og Elsebeth Jensen en række forskellige bud på, hvordan dannelse skal forstås, hvordan dannelsen kan finde vej ind i skolen, og hvordan lærere konkret i deres profession kan bidrage til elevernes dannelse, samt hvordan det bør afspejles i læreruddannelsen.
Bogen indeholder bidrag fra 13 forskellige forfattere, forskere og undervisere inden for psykologi, didaktik, filosofi, pædagogik – for blot at nævne nogle af de videnskabelige felter, der er repræsenteret. Igennem bogen får læseren et indblik i den klassiske og historiske dannelsestænkning helt fra Platon til Klafki, og der dykkes ned i den digitale dannelse, natur, bæredygtighed og selvvirksomhed som svar på nogle af tidens store udfordringer. Vi får en bred forståelse af dannelsesbegrebet set fra forskellige vinkler og konkrete forslag til, hvordan lærere kan forholde sig til eleverne i undervisningen med dannelse for øje.
Om dannelse i skole og læreruddannelse er især henvendt til studerende på læreruddannelsen – og jeg tror, den har en strålende fremtid dér – men den taler også til lærere og skolepædagoger og er relevant for alle, der har med skolen at gøre. Bogen er rimeligt let læst trods det komplekse emne, og man bliver taget i hånden med introduktioner før og refleksionsspørgsmål efter hvert kapitel. Desuden er der en omfattende litteraturliste, hvis man vil søge yderligere viden.
Det er en god bog, der gør én både klogere og mere håbefuld. Måske kan den endda inspirere lærere og pædagoger til at sætte dannelsen i centrum, når vi forbereder eleverne på verden derude.
ANMELDT AF LOUISE HERSKIND
Ole Løw og Elsebeth Jensen (red.): Om dannelse i skole og læreruddannelse
240 sider.
Vejl. pris kr. 299,95 inkl. moms
Akademisk Forlag, 2024.