Netværksmøde Århus

Kære alle læsevejledere i alle vegne af landet! 

Så er det tid til at melde sig til forårets nationale læsevejledernetværk. Vi har fundet to gode oplægsholdere både i Århus og i København, som I den grad vil bidrage med god inspiration, så I kan godt glæde jer!

Ud over god inspiration bliver der også mulighed for videndeling og faglige drøftelser.


TIRSDAG D. 3. MARTS

11.30

Sandwich til alle


12.00 Velkomst

Introduktion ved Landsforeningen af Læsepædagoger

STED
DGI-Huset
Værkmestergade 17
8000 Århus

TID
3. marts 2020
Kl. 11.30-16.00

PRIS
Medlemmer            200 kr.
Ikke medlemmer    350 kr.

12.15

Flydende læsning

Forskning viser, at læsemetoder, der motiverer til gentaget oplæsning og inkluderer respons og støtte har signifikant indflydelse på både automatisering, læseforståelsen og dermed den flydende læsning. Oplægget tager udgangspunkt i 2. udgave af bogen Flydende læsning i praksis og kommer med nedslag til metoder, som læsevejlederen kan implementere på skolen. Det er metoder, der automatiserer ord ved hjælp af bl.a. gentaget stavning, makkerlæsning, udtryksfuld oplæsning, træning af læserigtighed og hastighed. Desuden introduceres et intensivt læsekursus, hvor det er muligt at opnå en god effekt med stillelæsning.

 

Hent præsentation

Gertrud Brandt, læsevejleder

13.15

Drøftelse af oplægget ved bordene

  • Hvilke vigtige pointer tager jeg med?
  • Er der noget i oplægget, jeg tænker, jeg nemmest ville lykkes med at søsætte på min skole?

13.35
Kaffepause

14.00

Understøttende aktiviteter i danskundervisningen i indskolingen

Med justering af folkeskoleloven (maj 2019) er der igen sat fokus på, hvordan vi kan sikre bedst mulig kvalitet i undervisningen i indskolingen, blandt andet ved brug af to-voksenordning. Det kan give anledning til, at skolerne igen overvejer, hvordan man bedst muligt tilrettelægger det professionelle samarbejde mellem lærere og pædagoger (eller lærer-lærer), så det gavner undervisningskvaliteten i praksis; hvordan kan vi helt konkret samarbejde omkring danskfaget, sådan at eleverne oplever at kunne mestre de danskfaglige opgaver og aktiviteter i kerneområderne i faget dansk, samtidig med at der arbejdes med elevernes alsidige udvikling og lyst til læring.

 

Hent præsentation

Tina Therkildsen, tidligere læsevejleder og forfatter til materialet ”Sammen om dansk” Tina Therkildsen

15.00
Drøftelse af oplægget ved bordene

  • Hvilke vigtige pointer tager jeg med?
  • Er der noget i oplægget, jeg tænker, jeg nemmest ville lykkes med at søsætte på min skole?

15.30
Opsamling af dagens drøftelser
Opsamling af dagens drøftelser kan forhåbentlig omsættes til inspiration til fremtidige netværksmøder.

16.15
Tak for i dag

Pin It on Pinterest

Share This