Grundbog i specialpædagogik – Alle med i undervisningen

,

Af Helle Kloppenborg (red.)
Faglitteratur til læreren
ANMELDT AF HELLE VAABENGAARD PEDERSEN

En velovervejet og grundigt redigeret lærebog inden for specialpædagogik, som kombinerer teoretisk viden understøttet af cases med refleksioner over praksis og handlemuligheder. Den bog ville jeg gerne have haft, da jeg læste til lærer!

Bogen er ikke kun en fysisk bog, for på bogens hjemmeside suppleres hvert kapitel med materialer som fx rapporter, filmklip, fotografier, podcasts, lovgivning og skabeloner. Det betyder, at der er mulighed for at opdatere, når der kommer nye tiltag eller beslutninger inden for fagområdet, og at der ydermere er flere læringstilgange.

Bogen henvender sig primært til lærerstuderende, men kan også med fordel læses af uddannede lærere og pædagoger. Med tanke på, at denne anmeldelse er rettet mod læsere med stor interesse for læsning, vil kapitel 4: Læsevanskeligheder – et usynligt handicap (dysleksi og DLD) af Nina Berg Gøttsche sandsynligvis være særlig relevant. Kapitlet tilføjer måske ikke ny viden for jer, men præsenterer information på en måde, der er let tilgængelig for jeres kolleger og øvrige samarbejdspartnere. Opgaverne sidst i kapitlet kan med fordel anvendes i teams, så alle får mulighed for at reflektere over og evt. udvide handlemulighederne i undervisningen.

Hvert kapitel er struktureret med en kort introduktion til emnet, en uddybning af emnet, som ofte suppleres med en case, en opsummering samt en opgave til brug i undervisning og afprøvning under den integrerede praktik. Derudover inkluderer materialet også udvalgt indhold, som findes på bogens hjemmeside. De enkelte kapitler har en rimelig længde af ca. 10-20 sider og er skrevet i et let forståeligt sprog.

Bogen er opdelt i fire delområder:
Del 1: Lovgrundlag og specialpædagogiske dilemmaer
Del 2: Funktionsnedsættelser, udsathed, diagnoser og læringsvanskeligheder
Del 3: Elevperspektiver og kontekstbestemte deltagelsesmuligheder
Del 4: Samarbejde og vejledning.

Der er flere væsentlige pointer i de enkelte kapitler, som fortjener opmærksomhed. Jeg har udvalgt et par citater, som jeg anser for særlig betydningsfulde: Hav et skærpet blik for dine egne forståelser, og hvordan de leder dig til at handle i din praksis på foretrukne måder og Alle elever, uanset diagnoser og andre kategoriseringer, har krav på at blive dannet gennem skolens undervisning og samvær.

Tilbage er vist bare at sige rigtig god læse- og arbejdslyst.

ANMELDT AF HELLE VAABENGAARD PEDERSEN

Helle Kloppenborg (red.): Grundbog i specialpædagogik – Alle med i undervisningen

349 sider.
Vejl. pris kr. 359,-inkl. moms
E-bog: kr. 289,- inkl. moms

Samfundslitteratur, 2025.