Dysleksivenlig pædagogik og didaktik i almenundervisningen

,

Af Line Leth Jørgensen og Anne Leth Pedersen
Faglitteratur til læreren
ANMELDT AF DORTHE ASPEGREN BENDIXEN

I Dysleksivenlig pædagogik og didaktik i almenundervisningen har forfatterne tilpasset den lektiologiske pædagogik (A. Pedersen og K. Hjort, 2019) med henblik på at forbedre de ordblinde elevers muligheder for at udvikle en positiv selvforståelse, opleve mere succes, bedre læring og lige deltagelsesmuligheder i grundskolen. Bogen er yderst velskrevet og solidt funderet i forskning og praksis. Forfatterne formår at skabe en unik sammenhæng mellem teori, pædagogik og didaktik, og bogen leverer dermed fundamentet for samt redskaber og metoder til dysleksivenlig undervisning.

Lektiologi betyder ”læren om, hvordan man kan læse, når man ikke kan” (s. 9), og pædagogikken er således rettet mod elever med dysleksi eller andre skriftsprogsvanskeligheder. Men bogens anvendelighed rækker ud over undervisning og inklusion af dyslektiske elever, fordi den kan medvirke til at forandre den måde, vi griber undervisningen an på, til gavn for alle elevers læring.

Bogen er inddelt i fire dele med tydelige læseguider, progression og sammenhæng gennem kapitlerne. I del 1 præsenteres den nødvendige teoretiske baggrundsviden om dysleksi og de kognitive forudsætninger for læsning og skrivning. Dernæst teorier om læring og skriftsproglige strategier, herunder hvorfor tydelige læringsmål, modellering, stilladsering og differentiering er helt centrale elementer.

I del 2 introduceres den lektiologiske pædagogik, som bygger på fire principper: værdsættelse i et forpligtende fællesskab, styrkelse af motivation, erkendelse af ambivalens og diskrepans samt lydhørhed i dialoger og andre relationer. Implicitte værdier og begreber af største vigtighed, som ekspliciteres gennem den lektiologiske grundmodel, som er et redskab og en forståelsesramme, der synliggør de strukturer og faktorer, der har indflydelse på elevens selvforståelse og udvikling. Modellen suppleres af refleksionsspørgsmål, som kvalificerer den helt centrale lydhøre dialog med eleven, forståelsen og dermed de efterfølgende tiltag.

I del 3 udfoldes den lektiologiske pædagogik i dysleksivenlig undervisning med praksisnære ”spot on”-eksempler, der også beskriver de velmenende tiltag, som ikke virkede. Dette behandles mere indgående i del 4, som omhandler vejledning ud fra den lektiologiske lærermodel, et afdækningsskema og refleksionsspørgsmål. Teamet får her et redskab til systematisk refleksion, som kan øge forståelsen af sammenhængene mellem de eksisterende diskurser og faktorer, som påvirker lærerens selvforståelse og praksis.

Bogen fungerer derfor både som en teoretisk grundbog og en helt lavpraktisk håndbog, der understøtter mindsettet og arbejdet omkring den dyslektiske elev på alle niveauer i skolen. Bogen får mine varmeste anbefalinger; man bliver klogere på sig selv og en mere kompetent og dysleksivenlig lærer af at læse den.

ANMELDT AF DORTHE ASPEGREN BENDIXEN

Line Leth Jørgensen og Anne Leth Pedersen: Dysleksivenlig pædagogik og didaktik i almenundervisningen
244 sider.
Vejl. pris kr. 299,95 inkl. moms

Akademisk Forlag, 2025.