Slides fra arrangementer
Foreningen
Program for Læsevejlederdagen 2019
- Guided Reading – en differentieret læseundervisning v/Lisbeth Skov Thorsen, læse- og udviklingskonsulent, Rudersdal Kommune
-
Guided Writing – differentieret skriveundervisning i indskolingen v/ Pernille Terkelsen, lærer og læsevejleder, Slangerupskole afd. Byvang, Frederikssund Kommune
-
Literacy i alle fag v/ Edel Nørgaard, lærer og læsevejleder, Vestfjendsskolen, Viborg Kommune
- Forstår du, hvad du læser? – om læseforståelse på de ældste klassetrin v/ Pernille Sørensen, sprog- og læsekonsulent, Faxe Kommun
Program for Læsevejlederdagen 2018
- Ordtilegnelse under tekstlæsning – det kan man undervise i v/ Anne-Mette Veber Nielsen og Hanne Trebbien Daugaard, begge postdoc, ph.d., Københavns Universitet
-
Kan man finde balancen i “Den første læsning” v/ Jesper Bremholm, adjunkt, DPU
-
Læsevejlederen som co-teacher v/ Andy Højholdt, lektor i pædagogik, Professionshøjskolen København
Program for Læsevejlederdagen 2017
- At huske i ord og billeder – om arbejdshukommelsens funktion i forbindelse med læring v/ Michael Wahl Andersen
- Hvordan skaber vi den røde tråd i børn og unges tekster? v/ Caroline Liberg
- Læsevejlederen som sproglig brobygge v/ Lene Krogh Larsen
Program for Læsevejlederdagen 2016
- Skrivepædagogik i lyset af forenklede Fælles Mål, sproglig udvikling som tværgående tema og læringstyret undervisning v/ Mette Vedsgaard Christensen
- Hvordan kan vi stilladsere elevens skriveproces? v/ Trygve Kvithyld
- Skrivedidaktik – et projekt i Ishøj Kommune v/ Anne-Marie Wibrand og Marianne Gjelstrup
Program for Munkebjerg Konferencen 2019
- Romanlæsning – når de digitale medier slukkes v/ Kristiane Hauer, ph.d.-studerende, Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, KU
- Hvilke læringsforandringer opstår med smartteknologi? v/ Theresa Schilhab, dr.pæd., ph.d., MSc neurobiologi, MA kontinental filosofi, lektor, Aarhus Universitet
- Flow i læseundervisningen i 3. klasse v/ Elsebeth Otzen, lektor, og Mia Graae, lektor, begge ved Københavns Professionshøjskole
-
Sprogforstyrrelser – et overset, men udbredt problem blandt børn og unge v/ Rikke Vang, lektor, ph.d., Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, KU
- På sporet af en ny skrivedidaktik i danskundervisningen på mellemtrinnet og i udskolingen v/ Susanne Hansson, pædagogisk konsulent i dansk på CFU Absalon
-
Ordblind/ikke-ordblind – muligheder og vilkår v/ Trine Nobelius, specialkonsulent, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, Undervisningsministeriet
-
Hvem har definitionsmagten? – diagnosticering af ordblindhed v/ Anette Høj Madsen, læsekonsulent, Hedensted Kommune
Program for Munkebjerg Konferencen 2018
- ”Læringsmålstyret undervisning” – fra evidens til retræte? v/ Keld Skovmand, ph.d. og lektor ved Center for Anvendt Skoleforskning, UC Lillebælt
- READ – sammen om læsning v/ Tina Kornbeck Nielsen og Tine Nørregaard Jacobsen, konsulenter i Læring og Udvikling, Børn og Unge Aarhus Kommune
- Mennesket som læseteknolog v/ Jesper Balslev, ph.d.-stipendiat på Roskilde Universitet, lektor på Københavns Erhvervsakademi
-
EyeJustRead – datadrevet læsevejledning med ny teknologi v/ Janus Askø Madsen, lærer, cand.it. og medstifter af EyeJustRead
- En fanfare for den moderne børnelitteratur v/ Trine May, lærebogsforfatter
-
Reading to Learn og løft af unges læsning v/ Anette Krenzen, lektor, UC SYD, og Signe Jensen, adjunkt, VIA
- Læsning på skærm og papir: Hvad siger forskningen? v/ Anne Mangen, ph.d., professor i læsevidenskab, Lesesenteret, Universitetet i Stavanger
- Mindset – vil du se god ud, eller vil du blive bedre? v/ Allan Kortnum, direktør på Herningsholm Erhvervsskole, og Peter Arnborg Videsen, lærer, Viborg Gymnasium og HF
Program for Munkebjerg Konferencen 2017
- Scenariebaseret undervisning – kampen mellem ideal og virkelighed v/ Simon Skov Fougt
- Det fælles og det faglige v/ Bodil Nielsen
- Multimodale tekster – når det hele betyder noget v/ Lone Nielsen
- Ordblinde elevers brug af it-støtte v/ Dorthe Klint Petersen
- Ordblindepatruljen v/ Sisse Boll, Nicolina Binzer og Lance Luscombe
- God undervisning er dialogisk v/ Per Fibæk Laursen
Program for Munkebjerg Konferencen 2016
- Inferensfærdigheders betydning for læseforståelse v/ Hanne Trebbien Daugaard
- Elevernes læsning hjælpes på vej af den sprogbevidste lærer v/ Marie Neumann
- Når forskning skal omsættes til praksis v/ Elisabeth Arnbak
- Digitale læremidler til læse- og skriveundervisning v/ Stig Toke Gissel
- Søg og du skal finde v/ Charlotter Rytter
Program for netværksmøde for Læsevejlederne i grundskolen – efteråret 2019
- Efteråret 2019 Sprog- og læseundervisning i et andetsprogsperspektiv
v. Maria Thrane, lærer og læsevejleder (PD i dansk som andetsprog, medforfatter til materialet Fri fantasi – læs og forstå fiktion i 1. og 2. klasse) - Efteråret 2019 Inklusion af ordblinde elever
v. Dorthe Aspegren Bendixen, læsevejleder og ordblindelærer (PD i skriftsprogsvanskeligheder) - Efteråret 2019 Flydende Læsning
v. Gertrud Brandt, læsevejleder og forfatter
Program for netværksmøde for Læsevejlederne i grundskolen – foråret 2019
- Foråret 2019 Literacy i alle fag – fokus på elevernes faglige og generelle ordtilegnelse
v/ Læsevejleder Edel Nørgaard, Vestfjendsskolen, Viborg
Her er Edel Nørgaards slides:
Læsevejledere i grundskolen
Dagens ord
Praktisk ordkendskabsundervisning
Billedkunst
Kristendom
Naturfag
Madkundskab
Håndværk og design
Booklet OL - Foråret 2019 Digidag for ordblinde elever – Hvordan bevares lysten til at knokle videre?
v/ Læsevejledere Katia Karner Hansen og Line Busk, Nyborg
Program for netværksmøde for Læsevejlederne i grundskolen – efteråret 2018
- Efteråret 2018 Guided Reading – differentieret læseundervisning på alle klassetrin v/ Lisbeth Skov Thorsen
- Efteråret 2018 Den nationale ordblindetest, -rød, gul og grøn v/ Marina Norling
- Efteråret 2018 Læsevejlederne i grundskolen v/ Rikke Lund Gade
Program for netværksmøde for Læsevejlederne i grundskolen – foråret 2018
- Foråret 2018 Pirls, er meget andet end statistik v/ Jan Mejding
- Foråret 2018 Niveaudelt læsetræningsforløb v/ Betina Kjellerup
- Foråret 2018 Læsevejleder eller testvejleder? v/ Rikke Lund Gade
Program for netværksmøde for Læsevejlederne i grundskolen – efteråret 2017
- Efteråret 2017 Læsevejlederens rolle og rammer v/ Jette Sjøblom
- Efteråret 2017 Vejlederes daglige udfordringer v/ Marianne Gjelstrup
- 2020 – Årsberetning 2019
- 2019 – Årsberetning 2018
- 2018 – Årsberetning 2017
- 2017 – Årsberetning 2016